noord-engeland-schotland.reismee.nl

Loch Ness en Inverness

Vandaag ging voor mij een langgekoesterde wens in vervulling. Vorig jaar Stonehenge gezien en vandaag gaat het gebeuren.. jawel.. ik zal Loch Ness gaan zien. Zeer waarschijnlijk zonder monster maar goed dolfijnen hebben we ook niet gezien dus een monster zal wel helemaal wat overvraagd zijn... Te weinig makreel zullen we maar zeggen...

Het is een lange autorit van Fort William naar Inverness. We weten van te voren niet of we het gaan redden vandaag maar zolang we Loch Ness maar bereiken wat ergens halverwege ligt, is het al goed. De weersvoorspelling voor vandaag is wat minder goed.

Het is een lange bochtige weg waar je volgens de borden best 80 km/u mag rijden maar wat gewoon levensgevaarlijk zou zijn hier en daar. Het is een prachtige route door zeer afgelegen gebieden. We rijden langs bossen, langs bergen, dorpjes en via hooglanden kangs wat Lochs en eindelijk bereiken we Loch Ness.

Helaas is het weer vandaag een stuk minder geworden en is het wat heiig en bewolkt vandaag en soms miezert het eventjes. De temperatuur is nog steeds wel aardig en rond de 22 graden. Het Loch Ness ligt er zomaar sombertjes bij en ik snap nu waarom je best depressief kan worden hier. Als het bewolkt en mistig is dan is het hier echt somber en grauw. Het ziet er dan gelijk een stuk minder mooi uit terwijl het hier zo mooi is.

Bij Loch Ness in het toeristische stadje Drumnadrochit is een museum waar je in diverse kamers een presentatie krijgt met uitleg over het Loch, alle onderzoeken die er gedaan zijn rondom het monster, alle foto's van monsters en uitleg en presentaties of het nou wel of niet bestaat. Kan er een monster in het Loch leven? En zo ja waar zit het dan? Waar voedt het zich mee? Plant het zich voort? Ook heb je kasteel Uruqheart.

Het Loch is al diverse malen met sonarboten van onderzoekscentra en van de marine onderzocht. Het is wel heel diep maar heeft een zanderige bodem en hele steile kanten die soms loodrecht naar beneden gaan. Dit komt door de kloof waaruit het ontstaan is tussen de verschillende aan elkaar gedrukte landgedeelten. Qua diepte zou er een monster in kunnen leven, het is groot en diep genoeg. Het Loch is ook nog steeds bewoond door zoutwatervissen en dat is vreemd te noemen aangezien het al eeuwenlang middenin de bergen ligt. Dit laat zien dat er kennelijk ondergronds nog steeds een verbinding met zee is! Er worden nog steeds zoutwatervissen uit gevangen.

Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat er een monster zou zitten. Er zou niet genoeg voedsel voor 'm zijn.. aldus de biologen en wetenschappers. Zo'n groot beest zou nogal wat eten per dag en aangezien er weinig onderwater begroeing is op de zanderige bodem en er niet zo heel veel vis in zit, is het waarschijnlijk onwaarschijnlijk.. maar je weet het nooit natuurlijk met zo'n geheime verbinding met de Atlantisch oceaan!

Bij het winkeltje wat aan het museum vast zit kijken we naar allerhande monsters, knuffelmonsters, enge monsters en kopen we een koeienpoppenkastpop voor onze kattenoppas die een koeienverzameling heeft.

Ook spelen we met de oneindige spiegelput die in de vloer ligt. Het is wel grappig om hier in te kijken met z'n allen.

We besluiten daarna om door te rijden naar Inverness. We gokken het erop en hopen dat het weer redelijk goed blijft want als het echt slecht weer zou worden vandaag dan is de autorit terug waarschijnlijk wel heel vervelend, ermoeiend en lang. Het is geen fijne weg om te rijden bij slecht weer.

Eenmaal in Inverness aangekomen worden we verrast door de leuke binnenstad. Het ligt ook mooi aan de inham van een baai in open verbinding met zee en heeft heel veel winkels. Het is groter dan ik dacht! We gaan shoppen! Maaike heeft het gelijk helemaal naar haar zin vooral als blijkt dat Inverness een Primark heeft! Enthousiast neemt ze haar kans schoon en voor de tweede maal kan ze zich vermaken met allerlei trendy kleren en is ze helemaal in haar nopjes en koopt ze wat nieuwe spijkerbroeken.

We rijden nog wat in de omgeving rond op zoek naar dolfijnen want hier zouden ze toch echt moeten zitten. In deze baai worden ze het meest gespot en zomers zou het er wemelen van de dolfijnen.. maar helaas.. vandaag niet.. we turen eindeloos lang met onze verrekijkers, speuren bijna de gehele baai af maar geen dolfijn te bekennen.. helemaal niets.. hier en daar een zeemeeuw.. daar kunnen we het mee doen.

De terugreis loopt voorspoedig ook al zou er een stuk weg afgezet zijn vanwege een ongeval. Gelukkig niet ons stuk.. en opgelucht halen we adem dat we tot Fort William ongestoord door konden blijven rijden. Ik zou niet weten hoe we anders terug zouden moeten komen? De weg was verder wel opvallend rustig behalve wat vrachtverkeer.

Soms krijg je ruzie met vrachtauto's hier trouwens. Ons stuur zit links en we rijden links.. dat is lastig want hun stuur zit rechts en dan gaan ze gebaren uit hun rechtse raampje dat jij mag inhalen maar dat zie je dus niet als jij links zit. En soms zijn ze dan geirriteerd dat jij er maar niet langs komt terwijl zij toch voor je inhouden en gebaren en gaan ze toeteren en hele vervelende gebaren maken als je dan eindelijk passeert. maar ja. dat ik het niet kon zien, dat zien ze pas als ik voorbij kom met mijn NL kenteken. Het is lastig inhalen als je de weg voor je niet kan checken op tegenliggers...