noord-engeland-schotland.reismee.nl

De trap van Neptunes

Nog nooit heb ik zo'n bijzonder sluizencomplex gezien als hier in Schotland. Tussen Fort William en Corpach ligt Neptunes Staircase. Oftewel de trap van Neptunus. Dit is een enorm sluizencomplex met een verval van maar liefst 19,5 meter!

Wikipedia: Neptune's Staircase is een stelsel van acht sluizen ontworpen door Thomas Telford. Het stelsel maakt deel uit van het Caledonisch Kanaal en ligt in de buurt van Banavie (een dorp in de omgeving van Fort William). Het kunstwerk laat de boten 19,5 meter stijgen over een lengte van 457 meter. Oorspronkelijk werd de sluizen door mankracht aangedreven maar werkt nu hydraulisch. Het is de grootste van zijn soort in het Verenigd Koninkrijk.

Het is bijzonder imposant om te zien. en je kan er helemaal langs lopen van onder naar boven. Er is een grote parkeerplaats vlakbij in het dorpje Banavie en het is wel leuk om te zien allemaal. Je hebt hier ook een prachtig uitzicht op de Ben Nevis, de hoogste berg.

Als je de kaart van Engeland bekijkt dan zie je dat Schotland in twee gedeelten is samengevoegd. De breuklijn loopt van Fort William naar Inverness. Het sluizencomplex is bij Fort William en vangt het verval op. Het maakte het mogelijk dat schepen niet om Noord Schotland meer heen hoefde te varen maar dwars door richel van kanalen en Lochs van Fort William naar Inverness en terug konden varen.

Je zou zeggen: waarom maken ze 8 sluizen achter elkaar en niet zo hier en daar eentje tijdens de reis op de diverse plekken? Dat had een kostenbesparende reden. Het is goedkoper om 8 sluizen achter elkaar te plakken want dan spaar je sluisdeuren uit. Zou je acht losse sluizen maken dan moet je veel meer sluisdeuren maken en nu kon je de open en dicht sluisdeuren per sluis dubbelzijdig gebruiken. Dus i.p.c. 8 x 2 = 16 sets sluisdeuren heb je er dan maar 9 sets nodig.

Het enige wat ik nog steeds niet begrijp is het verval zelf. Je zou toch zeggen dat als ze van de ene zee naar de andere zee gaat varen dat er dan geen verval zou zijn. Dat het gewoon een waterweg zou zijn. Toch is dat niet zo maar hoe dat nou zit.. dat weet ik niet.. Als iemand het wel weet, dan mag hij/zij het me nog eens vertellen.

Wat ik wel weet is dat het bovenste landgedeelte afkomstig is van het Canadeze continent en dat zuid Schotland en Engeland afkomstig zijn van het West Europeze continent. Tijdens de verschuiving van de continenten is het Canadeze gedeelte helemaal naar noordwest Europa afgedreven en aan Engeland vast komen te zitten. Op de breuklijn ligt ondermeer het beroemde Loch Ness.. maar daar komen we morgen!