noord-engeland-schotland.reismee.nl

De Harry Potter trein reis

Toen ik deze vakantie boekte via de ANWB site als zijnde de Harry Potter reis door Noord Engeland en Schotland toen had deze vakantie met name zijn naam te danken aan de diverse filmlocaties die de reis langs gaat. Zo hadden we in Noord Engeland Alnwyck Castle (Zweinstein) al gezien en vandaag zou het weer zo'n bijzondere dag worden.

Vanuit Nederland is het wel heel belangrijk dat je dit treinkaartje al boekt na het boeken van je vakantie. Deze treinreis met de echte Harry Potter trein, the Jacobite genaamd, is namelijk razend populair en is veelal, zeker in het hoogseizoen, uitverkocht. Wil je dus verzekerd zijn van een plekje in deze trein dan zul je moeten zorgen dat je je kaartjes al geregeld heb via hun website vanuit Nederland.

Dit kan via deze site:http://www.westcoastrailways.co.uk/jacobite/Jacobite_Details.html

The Jacobite is een prachtige stoomtrein die nog vol in werking is. Hij rijdt op het traject Fort William naar Malaig vrij noordelijk in Schotland. Deze trein heeft nog het gehele treinstel waar gefilmd werd in de HP films origineel. Je kan dit treinstel bezichtigen op de stationnetjes en je souvenirs kopen in de trein souvenirshop.

De trein maakt een korte stop bij het spoorwegmuseum van Glenfinnan. Je weet wel.. dat is het punt net voor de bekende brug.. De Harry Potter Brug bij Glenfinnan.

Deze brug is een uniek en verbindt twee bergdelen aan elkaar. Een imposante overspanning voor de trein. Glenfinnan heeft tevens een bezoekerscentrum en heeft het bekende Glenfinnan monument. Wil je dit echter zien dan dien je dit met de auto te bezoeken want met de treinreis is de stop te kort om er in de omgeving rond te kunnen kijken. Je kan het dan het spoorwegmuseum zien en dan rijdt de trein alweer verder.

Wij hebben dit monument nog later in de avond bezocht. Heel mooi en bijzonder om daar te staan. Zeker ook omdat dit het Loch is waar Zweinstein zogenaamd aan zou liggen. En dit terwijl Alnwyck Castle dus een paar honderd kilometers zuidelijker ligt. De kinderen verbazen zich er over dat de verschillende filmlocaties zo ver uit elkaar liggen terwijl in de films het allemaal bij elkaar lijkt te zijn. Zie hier het Loch waar de wedstrijden gehouden werden in de Harry Potter films en waar Zweinstein zich zou bevinden.

Glenfinnan symboliseert de vrijheidsstrijd van de Schotten.
Wikipedia: "In 1815 werd monument opgericht. Dit ter markering van de plaats waar Charles Edward Stuart, alias Bonnie Prince Charlie, op 19 augustus 1745 zijn koninklijke vaandel hees waarmee de 2e Jacobiteinse opstand een feit was. Deze gebeurtenis leidde 8 maanden later (16 april 1746) tot de Slag bij Culloden.

Het monument werd ontworpen door de Schotse architect James Gillespie Graham. Het bestaat uit een toren met hierop een standbeeld van "de onbekende Highlander in kilt""

De Schotse vrijheidsstrijders werden namelijk Jacobites genoemd en wilden zich continu ontworstelen aan het juk van Engeland en het Engelse koningshuis.

Dan gaan we over de Harry Potter brug verder.

De treinreis duurt ongeveer een uur heen en een uur terug en gaat door een prachtig landschap, door de Highlands, langs diverse Lochs. Hij passeert ook het Loch met het eilandje waar Perkamentus ligt "begraven". Hier rijdt hij langzaam aan voorbij en onderweg wordt regelmatig even langzamer gereden om de diverse mooie plekjes goed te kunnen zien. Je komt prachtige baaien tegen, dorpjes en hooglanden.

Tijdens de reis kom je ook door diverse tunnels waar je door bergen heen gaat. Het is dan zaak raampjes goed gesloten te houden want anders word je getrakteerd op kolendampen en dat is niet goed voor je longen. Dat was wel vervelend af en toe want in deze oude trein was het bloedheet met dit weer en hadden we raampjes open. Echter dat was niet verstandig want er kwam een soort trek in de tunnels die de rook zelfs wat naar binnen zoog (Draft).

En na een paar stops op kleine stationnetjes komen we aan op ons eindpunt in het kleine dorpje Malaig. Dit dorpje ligt vrij noordelijk vlakbij het eiland Skye wat ook ontzettend mooi moet zijn. Hier zijn de filmlocaties te vinden van de James Bond film Skyfall. Helaas hadden we hier niet echt tijd meer voor om nog een paar dagen naar toe te gaan. Het is nogal ver weg van Fort William waar we zaten en het kost je ook nog een boottocht van een paar uur. Toch schijnt Skye ook ontzettend mooi te zijn.

We hebben in Mailag wat rondgelopen wat voornamelijk bestaat uit een haventje en wat winkeltjes, cafeetjes en restaurantjes maar waar verder weinig te beleven is. We kopen hier wat broodjes en lopen naar de grote baai om ze daar lekker op te eten en met onze verrekijkers te zoeken naar dolfijnen. Zouden we ze hier dan nog zien? Hier zit je vlakbij open zee, mogelijk dat ze zich hier ophouden?

Behalve veel brutale en bijna tamme meeuwen die het op onze sandwhiches en broodjes voorzien hebben, zien we geen andere wilde dieren. Wel zien we grote schepen voorbij komen en hebben we een prachtig uitzicht op Skye en andere eilanden die hier voor de kust liggen. Wat is het hier weer mooi. Vandaag is het echter aan deze zijde van Schotland wat winderig en koeler. De lucht is wat betrokken en soms breekt het weer open.

De treinreis terug verloopt voorspoedig en iedereen houdt de raampjes angstvallig gesloten want we willen niet weer vergast worden door kolendampen, ook al is het nog zo warm.

Na enige tijd komen we weer terug in Fort William en we kijken terug op een prachtige treinreis die we ons nog lang zullen herinneren. 's Avonds horen we de trein regelmatig langs de camping gaan (want het spoor gaat vlak langs de camping). Ik maak nog een mooie foto van de HP trein als hij langs "ons" Loch Eil rijdt...Dag Jacobite!

boom boom boom boom

boom boomooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo