noord-engeland-schotland.reismee.nl

Sea Life Sanctuary richting Oban

Aangezien we nauwelijks zeehonden of dolfijnen hier gezien hebben besluiten we door te rijden naar de zeehonden opvang richting Oban. We vinden het wel leuk om zeehonden en andere beesten te zien en we hebben na onze boottocht nog wel even tijd over vandaag om nog wat te gaan bezoeken.

Onderweg komen we langs een prachtig kasteeltje wat midden in een Loch zij arm ligt en droog komt te liggen bij eb. Erg bijzonder om te zien. Op de heenweg ligt het door water omsloten en op de terugweg ligt het droog. Volgens mij heet het Castle Stalker.

We rijden door naar de zeehonden opvang. Het ligt prachtig in een bosrijk deel bij het Loch. We rijden de ruime parkeerplaats op en wandelen door het mooie parkje. Het ziet er leuk uit ook al is het klein. Het is wel leuk om eens doorheen te wandelen.

Ze hebben er prachtige aquaria en een bak vol met krabbetjes en en andere beestjes waar er een demonstratie wordt gegeven. De kinderen mogen zeesterretjes, krabben en kreeftjes vasthouden en zien hoeveel verschillende soorten zeedieren er in de Lochs zitten. De kinderen vinden de bak met roggen en kleine haaisoorten ook erg mooi en ook hier mag je ze voorzichtig aanraken.

Buiten hebben ze ook verschillende dieren zitten zoals ottertjes en zeehonden. We missen net het voeren van de otters maar zijn op tijd voor de zeehondjes die laten zien wat ze kunnen en hoe ze leven en gevoerd worden. Een drietal zeehonden zit hier permanent omdat ze bijvoorbeeld blind zijn of omdat ze andere gezondheidsproblemen hebben waardoor ze niet meer teruggeplaatst kunnen worden.

Deze zeehonden zitten in het kleine showtje wat gegeven wordt. Ze zijn getraind omdat ze dan toch wat te doen hebben en vanwege het contact met mensen voor geneeskundig onderzoek. Ze helpen ook bij de opvang van jonge zeehondjes die zomers gevonden worden en die hun moeder kwijt zijn. Met de oudere dieren erbij voelen die zich sneller op hun gemak.

We krijgen veel uitleg over het leven in de Lochs en in Schotland van deze zeezoogdieren. Erg leuk allemaal. Er zijn op dit moment natuurlijk geen jongen in de opvang want de zeehonden moeten nog komen en nog jongen krijgen. Tegen september en oktober zitten er jaarlijks wel een aantal.

Er is een zeehond die maar geen genoeg kan krijgen van ringzwemmen. Telkens brengt hij superfanatiek de ring terug en blijft net zolang zeuren en aandringen bij de begeleider totdat ze hem weer weg werpt. Hij heeft er zichtbaar plezier in zoals een hond graag een bal of een tak wilt halen en terugbrengen en dan verwachtingsvol blijft kijken totdat deze weer gegooid wordt. Zeehonden en gewone honden hebben dus wel wat gemeen met elkaar.

Na een rondwandelen gaan we langzaam maar zeker terug richting de camping. De kinderen hebben daar vriendjes en vriendinnetjes opgedaan want ze komen elkaar telkens weer tegen op de vaste overnachtingsplaatsen en de boot. Langzaam ontstaan er vriendschapsbanden en er wordt 's avonds fanatiek gevoetbald, gekletst en rondom het Loch gespeeld.

Ook zien we soms een zee ottertje of zeehondje opduiken in het Loch bij de camping! Regelmatig komt er een kopje boven water van het ottertje of de zeehond. Het is maar een enkele zeehond die vaak verderop op het Loch zwemt maar hij is met een verrekijker goed te zien. Het zee ottertje zit vaak vlak voor de camping, vooral met vloed.

Vloed..

We kunnen 'm soms al vanuit de caravan zien. Vooral 's ochtends als het nog stil is op de camping. Kennelijk komt de makreel er aan.. maar nu voedt hij zich met krabbetjes want ik zie elke keer allemaal lege krabbeschildjes en stukjes krabbepoot en scharen op het door eb droog gevallen gedeelte.

Eb

Er is hier toch nog een stevig tij met een groot getijdenverschil waarbij grote delen aan de randen droogvallen.

Binnenkort zal het afscheid naderen want de vakantie zit er bijna weer op. Nog een paar daagjes en nachtjes en dan gaan we weer terug naar Nederland. Maar eerst nog twee hoogtepunten!